Kategorie cíle

50.85239350
14.39392180

Jetřichovické vyhlídky

České Švýcarsko je krajinou vyhlídek a právě těmi nejznámějšími jsou Jetřichovické skalní vyhlídky s poetickými jmény: Mariina skála, Vilemínina stěna, Rudolfův kámen. Všechny tři jetřichovické vyhlídky jsou pojmenované po členech rodu Kinských, jež zdejší českokamenické panství vlastnili.

Mariina skála (428 m)– původně požární pozorovatelnu turisticky zpřístupnil Ferdinand Kinský v r. 1856 a skálu pojmenoval po své novomanželce Marii Anně Kinské, rozené princezně z Lichtensteinu. Výhled vysoko na skalách z dřevěného altánu byl návštěvníkům znovu umožněn v roce 2007 poté, co v září 2005 zničil původní altán požár, založený neopatrnými turisty.

Vilemínina stěna (442 m) se původně jmenovala Černá stěna, tento název je dnes už skoro zapomenutý. Své nové pojmenování dostala stěna podle kněžny Vilemíny Kinské, manželky Rudolfa Kinského. Zpřístupněna byla v polovině 19. století a byl zde vybudován altán ze dřeva v podobě poustevny, který však zde již dávno nestojí.

Rudolfův kámen (484 m) zvaný též Ostroh a dříve Vysoký kámen, nese své jméno od roku 1824 podle Rudolfa knížete Kinského, který v tomto roce skálu navštívil a později zde nechal vybudovat přístřešek. Z vrcholové skály nabízí jedinečný kruhový výhled na skalní krajinu zadního Českého Švýcarska. Na vrchol vede pěšina zakončená namáhavým výstupem po kamenných stupních.

Doporučujeme tento pěší vyhlídkový okruh:

Z Jetřichovic vyjdeme po modré kolem kostela sv. Jana Nepomuckého. Přes louky s výhledem na Mariinu skálu a Vilemíninu stěnu směřujeme ke Kočičímu kostelu (skála). Pokračujeme stále po modré lesem ke skalní výklenkové kapli Posledního soudu, nazývané také kaple Kny. Zde odbočíme vpravo na červenou a putujeme dál po úpatí skalnaté hory Koliště až na rozcestí Pohovka. Červenou turistickou značku sledujeme dále k Rudolfovu kameni (neboli Ostroh), z jehož vrcholu je kruhový rozhled do okolí. Odtud sestupujeme dál přes rozcestí Purkartický les a směřujeme na další skalní vyhlídky - Vilemíninu stěnu a Mariinu skálu. Od ní už nás čeká jen prudký sestup po červené (kolem bývalé dětské ozdravovny) zpět do Jetřichovic.

Délka: 10 km

Doba trvání: 4-5 hodin

Náročnost: náročná (stoupání na vyhlídky po žebřících)

Cena
Nejbližší stanice

Sdílet

Aktuality z Českého Švýcarska

Doporučujeme tento pěší vyhlídkový okruh:

Délka: 10 km

Doba trvání: 4-5 hodin

Náročnost: náročná (stoupání na vyhlídky po žebřících)