Obecně prospěšná společnost České Švýcarsko přivádí turisty do regionu už dvacet let

Obecně prospěšná společnost České Švýcarsko přivádí turisty do regionu už dvacet let

České Švýcarsko o.p.s.

Před dvaceti lety, dne 17. října 2001 byla založena obecně prospěšná společnost České Švýcarsko. Jejím prvním ředitelem byl jmenován Marek Mráz.

Počáteční snahou bylo pomoci rozvoji měst a vesnic v těsné blízkosti národního parku. Stavěly se čističky, evidovaly podstávkové domy, obnovovaly se drobné sakrální památky. V té době pojem České Švýcarsko lidem ve zbytku republiky nebyl příliš známý, teprve fotografie Pravčické brány nebo lodiček v soutěskách Kamenice vytvářely propojení. Bylo potřeba dát světu vědět o pestrosti a kráse, o možnostech a jedinečnostech regionu. Začaly se tvořit a vydávat publikace, mapy, brožury, prospekty, vznikaly první reklamní kampaně.

V roce 2006 začala do té doby v Česku nebývalá přeshraniční spolupráce se saskou stranou a pojem Českosaské Švýcarsko tak dostal nový obsah. Na Křinickém náměstí v Krásné Lípě vyrostl Dům Českého Švýcarska, který kromě kanceláří a víceúčelových sálů hostil i komfortní Informační středisko a především pozoruhodnou a velmi lákavou interaktivní expozici, jež originálně prezentovala neobyčejnou krásu regionu.

Expozicí do dnešních dnů prošlo více než 111 000 platících návštěvníků a naše informační středisko už využilo více než půl miliónu lidí. Ve spolupráci s Klubem českých turistů se až dosud podařilo nově vytyčit a proznačit 22 nových turistických cest,“ říká současný ředitel Jan Šmíd.

Vznikl i destinační fond. Při jeho založení bylo 40 subjektů, dnes už je jich více než stovka. Dalším posunem byl vstup Ústeckého kraje mezi zakladatele. Kraj tak doplnil Správu národního parku, město Krásná Lípa a Svaz ochránců přírody a inicioval vznik destinační agentury, která se začala starat o větší území – k Českému Švýcarsku přibyl i zbytek Šluknovského výběžku. Začal se budovat systém certifikovaných průvodců a nabídka komentovaných výletů do celého regionu. Už v roce 2010 započala také masivní podpora místních výrobců a pěstitelů. Ta přerostla do certifikace regionálních produktů, jejich marketing i přímou nabídku, která v době covidové úspěšně přešla na e-shop.

Od počátku byla hlavní zásadou udržitelnost turistického ruchu v oblasti. Vznikla akce „Nechte auto doma“. Ve spolupráci s Ústeckým krajem se podařilo vybudovat fungující turistický dopravní systém. Síť autobusů a cyklobusů, ale především vlaků, je komfortní a jedinečná. Vrcholem těchto snah se stalo spuštění projektu Dráha národního parku. Ta dopraví turisty na dojití ke všem nejatraktivnějším cílům na českém i na saském území.

V současné době měníme především systém marketingové komunikace. Začali jsme vytvářet podcasty, které za půl roku dosáhly přes 10 000 poslechů. Zavedli jsme pravidelný informační servis. Zcela unikátním konceptem je Influence trip. Aktivity influencerů v něm mají už dnes dosah na více než půl miliónu lidí. Vydáváme velmi úspěšné Turistické noviny v letní a zimní verzi. Podpora období mimo hlavní sezónu je pro nás totiž stále výraznější prioritou. Podařilo se nám také iniciovat nové turistické linky, přispěli jsme i k výstavbě turistické lávky přes Šébr,“ shrnuje ředitel Šmíd současné tendence a trendy čerstvě dvacetileté společnosti.

V pondělí 11. října 2021 začíná Týden oslav 20. výročí, který vyvrcholí v pátek slavnostním večerem a především v sobotu, kdy bude Dům Českého Švýcarska otevřen veřejnosti ve zvláštním režimu. Více informací na www.ceskesvycarsko.cz/cs/oslavy 
 

Saxon-Bohemian Switzerland