Nejkrásnější běžecké trasy v Českém Švýcarsku

Sněhová pokrývka právě pomalu opouští i poslední studená údolí a běžky už drží čestnou stráž v koutě. Třesou se vám kecky na jarní běhání v přírodě? Pak trpíte stejnou diagnózou… a covid to není! Vyražte na některý z našich oblíbených okruhů.

1) Malý okruh Jetřichovickými skalami (6,5 km, stoupání 235 v.m.)

Přijeďte autem nebo autobusem do Jetřichovic. V hlavní sezóně doporučujeme druhou variantu. Parkovat můžete na parkovišti pod Poštolčím kuželem. Vyběhněte po zelené okolo bývalé zotavovny, přes louky skýtající výhledy na Jetřichovické skály. Opouštíte hlavní tepnu a mizíte z dohledu davů, které míří na populární Mariinu vyhlídku. Proběhnete lesíkem okolo mohutných pískovcových suků a po víceméně hladkém kilometru na měkkém povrchu začne cesta pomalu stoupat.

Jetřichovické skály v blízkosti bývalé zotavovny

Na závěr už se štěrkovka kroutí jako žížala a máte pocit, že za chvíli snad vyplivnete plíce. Naštěstí stoupání do sedýlka je sice intenzivní, zato krátké. Z Pohovky, to je mimochodem název tohoto místa, se vydáte doleva po červené turistické značce. Následuje nejhezčí část - úzká traverzová cesta, ze které jsou nádherné výhledy na Růžovský vrch, Jetřichovické skály, Studenec. Stezka se vlní podél masivů, zaříznutá vysoko nad skalnatým údolím.

Povrch je měkký a rovný, vaše kolena si budou chrochtat blahem. Na konci traverzu cestička padá chladnějším úvozem, kudy se kdysi dávno stahovalo dříví z lesa. Na konci klesání se dejte doleva po modré. Proběhnete okolo skalní kaple a dalších lezeckých objektů čnících z lesa hned vedle cesty. Pokračujte mírně z kopce po modré, až vás krátký intenzivní výšvih vynese na louky nad Jetřichovicemi. Pokud máte lehké nohy, neváhejte si udělat detour na Treppenstein.

Stačí přeběhnout louku šikmo vlevo nebo proběhnout Pfeiferův lesík a sledovat značení. Vyhlídka na právě zdolaný okruh budiž vaší odměnou. Zpátky se dostanete po modré okolo kostela. Za odměnu si můžete dát pivo nebo něco na zub v některé z mnoha místních restaurací.

Výhled z Rudolfova kamene, který je jen 5 minut od běžecké trasy

2) Za výhledy z Vlčí Hory i po stopách lidové architektury (7,7 km, 301 m)

Tento okruh vás okouzlí svou rozmanitostí. Trasa vám nabídne krásnou přírodu, daleké výhledy a pro tento kraj charakteristické podstávkové domy. Svými parametry nepatří okruh k nejjednodušším, avšak po doběhnutí budete plni vjemů a zážitků. Energii potom můžete načerpat v nedaleké Krásné Lípě v pivovaru Falkenštejn nebo Lučním baru.

Trasa začíná v Dlouhém Dole, odkud se vydáte po modré turistické stezce kolem kaple Sv. Anny na Vlčí Horu. Zde stále kopírujeme modrou až k firmě Nobilis Tilia, zabývající se výrobou přírodní kosmetiky. Odtud se vydáme po červené až k rozcestí „Pod Vlčí Horou, rozcestí sever“, kde odbočíte, a po žluté začnete stoupat na Vlčí horu. Z ní se vrátíte k firmě Nobilis Tilia a dáte se doleva po červené. Ta Vás dovede až do Sněžné. Vy však odbočíte vpravo a kolem kostela Panny Marie Sněžné se vrátíte do Dlouhého Dolu. Suma sumárum 7,7 km a 301 m převýšení pestrého běhu. Doporučujeme!

Výhledy na mlžné lesy z Brtnického hrádku
Lesní krajina v okolí Vlčí Hory

3) Vyhlídková trasa od ústí Suché Kamenice do Děčína (16 km, stoupání 420 v.m.)

Nechte auto v Děčíně a dojeďte autobusem na zastávku Hřensko, Na výsluní. Odtud 500 m zpět ve směru na Děčín k ústí Suché Kamenice. Vyběhněte údolím říčky kolem vodopádů a nádherných skal až na Bynoveckou plošinu. Cesta nahoru je náročná, ale odtud už je to malina. Následuje kousek po asfaltu přes Labskou Stráň a za ní již po loukách, stále po červené.

Kromě několika menších sestupů a výstupů je cesta víceméně po vrstevnicích. Následují nejhezčí výhledy na Labský kaňon. Na konci trasy se otevře pohled na Děčín z ptačí perspektivy. Závěrečné klesání do Děčína už můžete sejít. Město nabízí řadu dobrých restaurací a kaváren, kde se můžete občerstvit po náročném výkonu. Osobně doporučuji Coffee and Books.

4) Z Ostrova podél skal (9,4 km, stoupání 186 v.m.)

Auto nechte v Ostrově u Tisé. Odtud vyražte kousek po asfaltu směrem ke státní hranici. První spojkou se dostanete na žlutou turistickou, která již prochází SRN. Dejte se doprava. Před vámi se otevře skalnaté údolí, s příjemnou pěšinou uprostřed, která pozvolna klesá. Asi po kilometru se postupně z pěšiny stává štěrková cesta, která v nejširším místě uhýbá prudce doprava. Dále poběžíte stále mírně do kopce, podél bystřiny Durre Biela, která v některých místech tvoří křišťálově čisté tůně, vybízející k ledovému osvěžení. Na obou stranách údolí, které se opět zužuje, jsou monumentální skalnaté hradby.

Pohled do údolí Durre Biela

Na rozcestí pokračujte rovně lesem, po modré turistické značce, jež vás přivede do Zadní Vsi. Kousek musíte po asfaltu, ale hned u Hraniční Boudy se stáčí cesta šikmo vpravo, podel lesa k silnici mezi Sněžníkem a Tisou. Ještě než na silnici doběhnete, vrací se červená turistická, tzv. Mlýnská cesta zpět lesem a poté mezi skalami až do poklidného Ostrova. V Ostrově doporučujeme vyhlášenou kuchyni Hotelu Ostrov****, která vás zajisté nezklame.

5) Na Tokáň přes Úzké schody (9,3 km, 273 m)

Tokáň patří k jednomu z nejhezčích míst v Národním parku České Švýcarsko. V hlubokých lesích, kde patrně nikoho jiného kromě srnky či lišky nepotkáte, zažijete to pravé dobrodružství. Pěšina se před vámi bude klikatit jako had a každý trialový běžec bude nadšený.

Běh začnete na lesním parkovišti před obcí Doubice, kde se napojíme na žlutou turistickou stezku. Ta vás dovede až k rozcestí u Eustacha, kde se stále budete držet na žluté. Stezka se začne klikatit a vy se dostanete až k Úzkým schodům, kterým se buď vyhnete, ale my doporučujeme jejich projití. Dobrodružství vás nemine. Jakmile doběhnete na Tokáň, která stojí za návštěvu, napojíte se na cyklotrasu č. 3076, která vás dovede zpět na žlutou, na které se dáte doprava a doběhnete zpět k výchozímu bodu vašeho běhu.

Rudolfův kámen
Výhled z vyhlídky Rudolfův kámen, jenž je nedaleko Tokáně (foto: Václav Chloupek

Kam dál?

České Švýcarsko, Lužické hory a Šluknovský výběžek nabízejí stovky kilometrů nádherných tras pro hobíky, i profesionální běžce. Neváhejte obout kecky a proběhnout se krajinou pískovcových skal, rozhleden, dechberoucích výhledů a malebných vesnic. Pokud hledáte tipy v konkrétní lokalitě, rádi vám poradíme, kam vyrazit příště!