Trasa s výhledy lužickým pohraničím mezi českým Jiříkovem a německým Ebersbachem

• Pěšky
  • Pro začínající turisty
  • Střední obtížnost

Filipov, bazilika BUS – Jiříkov 3,5 – Schlechteberg – Ebersbach 8 –Haineberg – Blockhaus 11,5 - Jitrovník 16,5 – Království BUS 17,5- Valdek VLAK 20,5 km

Filipov – Jiříkov modrá: Zastávka autobusu je přímo u baziliky. Modrá značka přichází z Rumburka (viz výlet č. 7). Po ní pokračujeme k západu kolem bývalé zastávky vlaku Jiříkov-Filipov do Jiříkova. Město se zachovalými podstávkovými domy, kostelem sv. Jiří a radnicí souvisí s německým Ebersbachem a Neugersdorfem. Na saské straně pramení Spréva, která protéká hlavním městem Německa.

Z náměstí v Jiříkově po silnici po žluté k severu přes hranici do Ebersbachu. Přímo za přechodem rozcestí s německou dálkovou červenou značkou.

Po ní je možno odbočit nejprve doprava (k východu) po silnici přes most nad tratí, a potom vzhůru lesní pěšinou na 1,5 km vzdálený vrchol Schlechtebergu (485 m) se zajímavou rozhlednou (volně přístupná, pokladnička na vložení poplatku 1 EUR, v roce 2014 rozhledna uzavřena pro rekonstrukci nejvyššího patra, otevření zřejmě 2016) . Panoramatický výhled na Ebersbach, Jiříkov, Neugersdorf, vrcholy Horní Lužice, Lužických hor, Ještěd, Jizerské hory.

Stejnou cestou návrat k hraničnímu přechodu Jiříkov-Ebersbach.

Červená značka vede dále západním směrem mezi upravenými rodinnými domy a vilami Ebersbachu vzhůru kolem nemocnice na návrší Haineberg s restaurací (vpravo). Od hraničních patníků krásná vyhlídka na zvlněnou lesnatou krajinu kolem hranice.

Sestupujeme podíl hranice travnatou cestou mezi domy osady Hempel. Po asfaltové cestě vycházíme do polí (hranice vede v lesích po levé straně) a podle ukazatelů dojdeme na kraj lesa k výletní restauraci Blockhaus (otevřeno denně kromě úterý od 11:30 do 22 h).

Po případném odpočinku nás červené značka dovede na hranici . Velmi dobře vyšlapaná cesta bez značky , ale podél hraničních patníků nás vede k západu krásnými lesy k Černému rybníku, kde je rozcestí se žlutou značkou Království – Jitrovník – Černý rybník - koupaliště Neuspremberg (1 km od Černého rybníka, velmi pěkné) – nádraží Neusalza-Spremberg (2,5 km od Černého rybníka, trať Drážďany – Ebersbach – Zittau, platí jízdenka LIBNET,neplatí Labe-Elbe).

Od Černého rybníka dále do Království po žluté. Široká cesta (zpočátku i cyklotrasa 3043) se odpoutá od hranice jižním směrem vede rozsáhlými lesy k rozcestí s modrou na tzv. Jiříkovské stezce. Potom stále vzhůru jižním směrem na východní úbočí Jitrovníku k bývalé chatě.

Zpevněnou cestou sestupujeme přes louky (výhledy na Šluknov, Království, Hrazený, rozhlednu u Sohlandu atd.) k silnici (zastávka autobusu Jiříkov, Království, křížek) a přes ni dolů do údolí potoka. Zde vlevo po cyklotrase 3042 (východním směrem) mezi domy a chalupami obce Království, poté přes louky k jihu a v závěru po zelené (Jiříkov – Valdek – prameny Mandavy) k železniční zastávce Valdek, kde trasa končí.

Možnosti občerstvení na trase
Hotel Valdštejn Filipov
Haineberg v Ebersbachu
Blockhaus (u Neusalza-Sprembergu)

Ubytování na trase
Hotel Valdštejn Filipov

Zajímavosti na trase
Bazilika ve Filipově
Hora Schlechteberg s rozhlednou a chatou
město Ebersbach
Černý rybník pod Jitrovníkem
Království

Varianty trasy:

Hlavní trasa - Filipov, bazilika BUS - Valdek VLAK 20,5 km

Varianta 1 - Bez odbočky na Schlechteberg měří trasa 17,5 km. Kratší varianta Jiříkov BUS – Ebersbach (bez Schlechtebergu) – Jitrovník – Království BUS měří 11 km.

Stáhnout trasu v  KML  GPX  KMZ  OVL  TCX  TK  TRK  TXT

Překlad: tvé výsledky:

Tvé<br>výsledky
Stáhnout trasu jako PDF
Stáhnout trasu i s turistickými cíli jako PDF
Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.