Neznámou hřebenovkou po nejsevernější hranici

• Pěšky
  • Pro rodiny s dětmi
  • Pro začínající turisty

Lobendava BUS – Severní 2 km - státní hranice 4 km - hraniční cesta Grenzweg 4 – 13 km - nejsevernější bod ČR 6,5 km – hraniční přechod směr Steinigtwolmsdorf – 8 km - Třípanský kámen / Dreiherrenstein 13 km – Prinz-Fridrich-August-Baude 14 km - hraniční přechod směr Lipová 15 km - Lipová BUS 18 km

Lobendava, střed obce, rozcestí zelené a modré – po silnici 2 km k severu do osady Severní (zelená), otevřenou krajinou.

V Severní rozcestí se žlutou, po ní vlevo k západu mezi chalupami a potom širokou pevnou cestou do lesů na státní hranici. V poslední době občasný výskyt vlka. Za hranicí se nalézá uprostřed hlubokých lesů veliká německá klinika Hohwald.

Žlutá vede nyní severovýchodním a východním směrem stále lesy po hranici (po ní půjdeme celkem 9 km až k Třípanskému kameni), stoupání přes Bukovou horu (nejvyšší bod trasy kolem 500 m), krásné staré buky a žulové balvany, potom klesání k nejsevernějšímu bodu ČR (kdysi i celé rakousko-uherské monarchie). Lavičky, informační tabule.

Cesta klesá po hranici podél malého potoka do luk k pevné cestě – hraniční přechod (jen kola a pěší) ve směru Lipová – Steinigtwolmsdorf. Sem přichází po zelené kratší varianta trasy z Lobendavy (viz níže), žlutá končí.

Trasa pokračuje hřebenovou cestou, místy pěšinou, podél hranice krásnými smíšenými lesy (až k Prinz-Friedrich-August-Baude po německé modře značené cestě). Cesta je vybavena panely německé naučné stezky („NS po stopách červeného mravence“, která vede po hranici až k přechodu v Rožanech, v celkové délce asi 12 km) s informacemi o okolním rostlinstvu a fauně a mnoha odpočivadly.

V některých podmáčených lesních úsecích trasa vede po povalových chodníčcích, v závěru stoupá (NS a státní hranice se točí ostře k jihu a my ji opouštíme) k odpočivadlu u Třípanského kamene (Dreiherrenstein) z roku 1750, který značil hranice tří panství, včetně hainšpašského (dnes Lipová). Modrá značka dále směřuje po široké pevné cestě (sledovat i ukazatele!!) na okraj luk s výhledem k Lužickým horám a Ještědu a k horské chatě a rozhledně. Z rozhledny daleký výhled zejména k východu na Horní Lužici, Lužické hory (Jedlová, Luž, Hvozd), Ještěd, Jizerské hory, Krkonoše i k jihu na oblast Lužické vrchoviny ve Šluknovském výběžku (Tanečnice).

Dosavadní putování východním směrem se obrací přes jih do jihovýchodního směru.

Sestupujeme mírně po zelené značce do osady Neudorfu v horské poloze mezi lesy. V zimě jsou na místních loukách udržovány perfektní běžecké okruhy včetně bezplatného parkoviště – příjezd autem z ČR možný jen přes přechod Rožany – Sohland. Osadou prochází silnička, která pokračuje do Lipové (přechod jen pro pěší a cyklo). Napřed lesem, potom otevřenou krajinou s výhledem na Solandský rybník dojdeme po 23 km až do středu Lipové kolem kostela k výrazné budově školy (a dětského domova) k místnímu úřadu a obnovenému podstávkovému domu s informačním střediskem, otevřeno denně od 10 – 17 hod. V obci je Zámecký rybník s významným barokním zámkem, jehož obnova se začíná úspěšně rozbíhat. Viz odkazy níže.

Z autobusové zastávky spojení autobusem zpět přes Velký Šenov do Rumburku.

Zajímavosti na trase
nejsevernější bod Čech
podstávkový dům Lipová
IC Lipová
obec Lipová
Třípanský kámen
Lipovský zámek a projekt jeho záchrany
Lobendava a Severní
Rozhledna Sohland
Klinik Hohwald

Varianty trasy:

Hlavní trasa - Gossdorf-Kohlmühle VLAK - Schmilka, VLAK 16 km

Varianta 1 - Kratší varianta 14 km vynechává úsek kolem nejsevernějšího bodu ČR. Vede z Lobendavy po asfaltové cestě (zelená) přímo na hraniční přechod směr Steinigtwolmsdorf. Dá se zvládnout jako polodenní výlet, protože trasa není namáhavá.

Stáhnout trasu v  KML  GPX  KMZ  OVL  TCX  TK  TRK  TXT

Překlad: tvé výsledky:

Tvé<br>výsledky
Stáhnout trasu jako PDF
Stáhnout trasu i s turistickými cíli jako PDF
Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.