Mezi podstávkovými domy do luk a kopců Lužických hor kolem tajemného Studence

• Pěšky
  • Pro náročné turisty

Chřibská, nám. BUS – Stodolec  2 – Studený  6 –Studenec  9,5 -  Líska, dolní 12,5 – Pustý zámek – Horní Kamenice  – Česká Kamenice, náměstí 19 – Česká Kamenice  VLAK 20 km

Úsek Chřibská – Stodolec – Studený bude vyznačen v roce 2015.

Z náměstí v Chřibské, městečku při vstupu do krajiny Českého Švýcarska s mnoha zajímavými stavbami, podstávkovými domy, sklářskou historií a malým muzeem, vycházíme po značené cestě směr Stodolec, společně se žlutou směr Doubice. Mezi starými domy v údolí Chřibské Kamenice, potom vlevo míjíme bývalý Společenský dům. Zde přes mostek přes Chřibskou Kamenici a dále po jejím levém břehu, mezi podstávkovými chalupami k penzionu Na Stodolci (rodinný penzion).

Odtud k jihu krásnými loukami (pohled na Studenec a Spravedlnost) k lesu. Po široké cestě lesem dolů a vzápětí opět výstup (západním směrem) na další louky - otevře se výhled na Růžák, Zschirnstein a Studenec. Přicházíme k silničce, jež z údolí Chřibské Kamenice směřuje na Kunratice a Českou Kamenici. Po ní mezi loukami k jihu sestup do Studeného, malebné vsi, kde jsou k dispozici dvě zážitkové trasy okolím s mnoha restaurovanými drobnými sakrálními památkami v pískovcových skalách. Na malém parkovišti ve středu obce panely s informacemi a malé infostředisko.

Ze Studeného pokračujeme po červené značce východním až jihovýchodním směrem vzhůru kolem penzionu Kamzík, alejí k úpatí Studence a strmě vzhůru starým bukovým lesem na jižní svah. Tam je odbočka k vrcholu, po starobylé kamenné cestě na zalesněný vrchol.  Výhled z okraje kamenného moře na jižní straně na Lužické hory od Kamenického Šenova po Klíč. Ze staré, ale opravené železné rozhledny je přes vzrostlé buky jen omezený výhled, jen v zimním období se otevře kruhový rozhled na Českosaské Švýcarsko, Lužické hory, Středohoří a Ještěd.

Častý výskyt kamzíků vysazených knížetem Kinským na počátku 20. století.

Sestup zpět ke značce, po ní ven z lesa na travnaté sedlo pod Studencem a odtud po modré značce sestup do obce Líska. Silničkou mezi starými domy sestupujeme do dolní části Lísky, zastávka autobusu.

Na rozcestí u zastávky zvolíme červenou - přes silnici a vzhůru k lesu. Potom okrajem louky a skalní rokle po pravé straně opět k lesu, jím sestupujeme pod vrchol Pustého zámku. Tvarová odbočka po schůdkách na skalnatý vrchol opatřený zábradlím. Dech beroucí pohled na úzkou soutěsku říčky Kamenice ve znělcovém masivu, na protější Břidličný vrch, Střední vrch (Hranáč), z jehož skalnatého vrcholu je kruhový výhled a na Děčínský Sněžník.

Dále sestup lesem k silnici a trati pod skálu Pustého zámku, tvořenou vodorovnými znělcovými sloupy, částečně uspořádanými do vějíře. Ojedinělý přírodní výtvor.

Červená přechází po lávce Kamenici a přes trať směřuje pod Břidličným vrchem západním směrem. Bukovým lesem mírně stoupá na západní svah Břidličného vrchu. Následně opět klesá lesem k trati, přes ni kolem pískovcové skály Hranáč do Horní Kamenice a uličkami podél říčky Kamenice až na krásné malé náměstí v České Kamenici, sevřené vyhlídkovými kopci vulkanického původu (Zámecký vrch, Jehla).  Středověký charakter doplňuje kostel sv. Jakuba. Kolem něj a infocentra stoupá zelená značka vzhůru k jihu k hlavní silnici, zde podél trati doprava (k západu) k  nádraží v České Kamenici, kde trasa končí.

Možnosti občerstvení na trase
Penzion Na Stodolci
Penzion Kamzík, Studený
Restaurace v České Kamenici, např.

Možnosti ubytování
Penzion Na Stodolci
Penzion Kamzík, Studený
Penzion Koudela
Penzion Kamenice

Varianty trasy:

Hlavní trasa - Chřibská - Česká Kamenice

Varianta 1 - Líska, dolní  BUS  – Pustý zámek – Česká Kamenice VLAK 7,5 km  (Trasa vede totožně s popsaným směrem, ale jen v úseku přes Pustý zámek, po nové červené značce.)

Varianta 2 - Chřibská - Stodolec – Studený- Pavlino údolí – Jetřichovice 11 km (Tato trasa vede ze Studeného po červené do Českého Švýcarska.)

Stáhnout trasu v  KML  GPX  KMZ  OVL  TCX  TK  TRK  TXT

Překlad: tvé výsledky:

Tvé<br>výsledky
Stáhnout trasu jako PDF
Stáhnout trasu i s turistickými cíli jako PDF
Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.