Daleké výhledy z hřebene Lužické vrchoviny

• Pěšky
  • Střední obtížnost

Staré Křečany VLAK, BUS – prameny Mandavy 3 – Zelený kříž  7 -  Zlodějská cesta, Pietschův vrch 11 – Vápenná cesta – Zlodějská cesta - Tanečnice  18,5 – Mikulášovice dolní nádraží VLAK 22

Cesta po málo známých hřebenech Lužické vrchoviny, střídají se luční a lesní úseky, daleké výhledy.  Na začátku lidová architektura v Nových Křečanech.

Projdeme obcí Staré Křečany po cyklotrase 211 (zajímavý kostel sv. Jana Nepomuckého míjíme 300m vpravo). Na křižovatce silnic u restaurace Vídeň (autobusová zastávka St. Křečany, U slovanské lípy) odbočíme vzhůru k severu silničkou směr Šluknov, po 500 m doleva pevnou cestou (SZ směr) mezi krásnými chalupami Nových Křečan nahoru na louku na hřebenovou zelenou značku od Valdeku na Hrazený.  Po ní okrajem lesa na západ k odbočce k pramenům Mandavy. Cestou skvělé výhledy od Smrku v Jizerských horách přes Ještěd, Hvozd, Luž, Jedlovou ke Studenci, s Vlčí horou v popředí.

U pramenů Mandavy, 515 m (povodí Odry: v Žitavě se Mandava vlévá do Nisy – Baltské moře) jsou odpočinkové lavičky, opět výhledy.

Zpět na hlavní cestu. Cesta vede krásnými lesy k západu podél rozvodí Severního a Baltského moře na rozcestí Zelený kříž, romantické místo na křižovatce cest pod Hrazeným, nejvyšším bodem Šluknovského výběžku (křižujeme zde trasu č. 17).

Okrajem krásné horské louky jdeme k jihu po nové (od r. 2014) modré značce, která dále sleduje hřebenové putování, až do cíle dnešní cesty.

Cesta se stáčí k západu a hlubokými horskými lesy prohází kolem Raimundova kříže, úbočím Plešného a klesá k silnici, za ní opět lesem k silnici Brtníky – Mikulášovice, lemované několikakilometrovou alejí, a zde odbočí k jihu k trojboké kapli Nejsvětější Trojice v krásné poloze na louce u lesa.

Modrá značka přetne trať Panský  - Mikulášovice a lesními cestami se stočí k západu, kde vystoupí z lesa do luk.  Cestu loukou vytyčují kolíky se značkami. Procházíme tzv. Zlodějskou cestou, z níž se otevírají daleké rozhledy na Vlčí horu, Ještěd, Lužické hory, České Švýcarsko s Rudolfovým kamenem, Růžák, České středohoří, Děčínský Sněžník, blízký Weifberg s rozhlednou, Tanečnici a Valtenberg v Lužici.   Stojíme na holém  hřebeni , na tzv. Pietschově vrchu ( dvě stě metrů vpravo je vidět zastávku Mikulášovice horní nádraží, k níž lze loukou sestoupit  během několika minut  (nutno najít vyšlapanou nebo vyježděnou cestu vysokou travou).

Cesta se obrací k jihu a klesá po široké polní cestě za stálých výhledů k lesu. Lesem na rozcestí se zelenou značkou (trasa č. 15). Dále k západu lesem k pevné Vápenné cestě a po ní na rozcestí se žlutou značkou (Hančberg) nad Mikulášovicemi.

Opět po Zlodějské cestě k západu po široké cestě bez výškových rozdílů k rozcestí u Tomášova /restaurace vlevo, na žluté cestě vedoucí do Saského Švýcarska (Panoramaweg)/.

Modrá stoupá po široké cestě 2 km na lesnatý vrchol Tanečnice (596 m) s chatou (občerstvení) a kamennou rozhlednou z počátku 20. století.

Jedná se o nejsevernější rozhlednu v ČR s kruhovým výhledem na celé severní Čechy a do Saska až k výšinám mezi Lipskem a Drážďanami. Bezprostřední panorama skal Saského Švýcarska není odnikud tak přehledné jako právě odtud.

Dálková modře značená cesta sestupuje zpočátku poněkud prudce z vrcholu lesními cestami k severu na louky u Mikulášovic.  Na loukách potom cestou západním směrem, vpravo nás provázejí dolní Mikulášovice (krátká odbočka přes trať  k penzionu  Balnika).

Cesta končí u dolního nádraží Mikulášovice, odkud je spojení vlakem U28 Dráha národního parku ve směru na Sebnitz-Děčín nebo na Šluknov, Rumburk a o víkendech i na Panský a Krásnou Lípu.

Možnosti občerstvení na trase Staré Křečany, U města Vídně
Tomášov, restaurace v chatové osadě (0,5 km) od cesty
Mikulášovice, penzion Balnika (0,5 km od cesty)

Možnosti ubytování
Tomášov, restaurace v chatové osadě (0,5 km) od cesty Rekreační středisko Tomášov

Varianty trasy:

7 hodin / Stunden / hour

Typ trasy:

• Bez aut

Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.